Amsterdam kleurde na twee jaar weer geel voor het Amsterdam Dance Event. Net als tijdens eerdere editie van ’s werelds grootste clubfestival begon ook deze editie met een speciaal Chinees programma. In het centrum van Amsterdam kwamen zo’n twintig Nederlandse muziekprofessionals samen om digitaal verbonden te worden met Chinese industriegenoten.
Foto: Rob van Wieringen
In deze nieuwe netwerksessie leerden de deelnemers nieuwe mensen kennen en deden zij verzoeken om verdere internationalisering te stimuleren. Deze ‘matchmakingsessie' is een initiatief van Dutch Music Export (DME), Creative Holland en CSHARP, met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Anders dan andere jaren kent het ADE van 2021 geen conferentie voor muziekprofessionals. De onzekerheden rondom Covid19 en de afwezigheid van muziekprofessionals van buiten de Europese zone maakten het organiseren van een conferentie te onzeker. ADE's ‘Head of Conference’ Karsten ten Hoeven, nam deel aan de Chinees-Nederlandse netwerksessie en sprak in zijn openingstoespraak het belang uit van de Chinese afgevaardigden voor ADE. “Deze editie van ADE is een belangrijke stap voor de industrie na een lange periode van onzekerheid. We zijn blij met de editie van ADE van deze week, maar uiteraard kijken we reikhalzend uit naar volgend jaar wanneer we weer afgevaardigden van over de hele wereld mogen verwelkomen. Door deze matchmaking sessie kunnen we de dialoog voortzetten en nieuwe plannen maken met onze vrienden uit China.” Karin Koopmans, coördinator dance van DME noemde het belang van culturele en zakelijke uitwisseling tussen de Nederlandse en Chinese muziekindustrie. “Er is zoveel potentieel om samen te werken. Laten we dat blijven doen en ook nieuw terrein voor verdere uitwisseling verkennen.” Grote verscheidenheid Op de matchmaking sessie kwam grote verscheidenheid aan deelnemende bedrijven en individuen af. Tijdens de sessie gaven deelnemers aan waar hun bedrijf goed in is en waar zij naar op zoek zijn. Dit leidde tot matches op het gebied van bijvoorbeeld NFT's, clubdesign, muziekproductie en evenementpromotie. Onder de 50 deelnemers waren belangrijke spelers als TWOFIFTYK, Armada Music en TEAM Event Makers. Aan de Chinese kant namen bedrijven deel die al lang de weg naar ADE weten te vinden, zoals Mai Ai, Mixmag China en Kanjian Music. Het evenement werd gemodereerd, en voorzien van de laatste marktupdates, door drie professionals met veel ervaring op het gebied van Nederlands-Chinese samenwerking; Martin van de Velde, Paul Neuteboom en Michiel Roosjen. Onder de paraplu van CSHARP leveren ze continue inspanningen om internationale projecten in China te verwezenlijken. Michiel Roosjen: “We zijn er nog niet helemaal als het gaat om herstel van de industrie, maar deze bijeenkomst toont dat er licht aan het eind van de tunnel is. Zowel in Nederland als in China kijken we weer vooruit en zijn we nieuwe plannen aan het smeden. Deze netwerksessie bevestigt dat.’’ China op ADE Sinds 2017 heeft ADE een speciaal Chinees programma dat marktleiders, technologische innovaties, nieuwste trends en muziek in alle elektronische subgenres presenteert in een breed opgezet conferentieprogramma. Dit programma heeft in het verleden al geleid tot diverse samenwerkingen in China.
Comments