
BumaStemra en Dutch Music Export slaan de handen ineen met HIT BY THE WINDMILL voor een creatieve missie naar Seoul, Zuid-Korea.
Niemand kan om het huidige wereldwijde succes van K-pop heen. Ook in Nederland verkopen K-popacts moeiteloos de grootste zalen uit en domineren zij de streamingslijsten. Zuid-Korea is inmiddels de op vier na grootste markt voor recorded muziek. Steeds meer Nederlandse songwriters en producers boeken daar op eigen initiatief succes en schrijven hits voor grote acts. Dit bewijst dat er kansen liggen voor Nederlands talent, maar een sterke samenwerking, ondersteuning en kennisdeling ontbreekt nog.
Om deze trend te versterken, bundelen Buma Stemra en Dutch Music Export de krachten met HITBYTHEWINDMILL. Samen met lokale partijen zoals de Nederlandse ambassade en K-poplabels organiseren we van 3 t/m 11 mei een reis naar Seoul. Dit initiatief biedt Nederlandse songwriters en producers de kans om schrijfsessies met K-popartiesten te doen en diepgaand inzicht te krijgen in de lokale markt.
OVER HIT BY THE WINDMILL
HIT BY THE WINDMILL is een Nederlands platform dat zich inzet om het succes van Nederlands copyright in de wereldwijde popmuziekindustrie te vergroten. Dit doen zij door waardevolle relaties op te bouwen tussen Nederlandse en internationale makers, met gevestigde netwerken in Europa, de VS en Azië, met een sterke focus op Zuid-Korea. HBTW is een initiatief van Bobby Sukhraj (HOUSTON COMMA) en Thomas de Raad (TOMMY ADVICE), beide onafhankelijke muziekuitgevers uit Amsterdam. Zij hebben in de afgelopen jaren een sterk netwerk opgebouwd binnen de internationale muziekindustrie, van Amsterdam, Stockholm en Berlijn tot Zuid-Korea. De rosters van HOUSTON COMMA hebben releases met K-pop sterren als TOMORROW X TOGETHER, OneW, OH MY GIRL, Super Junior en Red Velvet. De schrijvers van TOMMY ADVICE hebben internationaal succesvolle releases gehad, waaronder in Korea met KAI (EXO), Ha Sung Woon, YOUHA en Weeekly.
WAT HOUDT DE MISSIE IN?
Deze exclusieve missie is bedoeld voor BumaStemra-leden met ervaring in de K-popmarkt. Samen met andere Nederlandse professionals werk je aan muziek voor enkele van de grootste K-popartiesten ter wereld. De missie bestaat uit schrijfsessies voor verschillende labels, begeleid door lokale A&R’s en Nederlandse experts. Je schrijft samen met topcomponisten uit Korea en internationaal, direct op briefs van K-poplabels. Daarnaast krijg je de kans om de Koreaanse muziekmarkt beter te begrijpen, ondernemerskansen te verkennen en inzicht te krijgen in de lokale cultuur en werkwijze. Uiteraard is er ook volop ruimte om te netwerken.
Later dit jaar volgt in Nederland een vervolg met Koreaanse experts, waarin kennis en ervaringen worden gedeeld en de opgedane contacten verder worden benut.
VOOR WIE IS DEZE MISSIE?
Deze missie richt zich op Nederlandse producers, componisten, songwriters en topliners – die al enige successen in de K-popmarkt hebben behaald en ondersteuning zoeken om dit uit te bouwen tot een duurzaam succes. Het is voor rechthebbenden die willen samenwerken, leren van elkaar en een sterk netwerk in Korea willen opbouwen.
Deelnamecriteria:
Minimaal één release met een K-popartiest (of een geplande release op korte termijn).
Beschikbaarheid van K-popdemo’s ter beoordeling.
Een sterke motivatie waarom jij deel moet uitmaken van deze missie.
MELD JE AAN
Wil je mee op deze creatieve missie naar Seoul? Schrijf je dan in via onderstaande knop.
📅 Deadline aanmelding: 28 februari 2025
📢 Uitslag: 13 maart 2025
Vergeet niet het volgende mee te sturen:
Je hebt een duidelijke focus om de komende jaren te schrijven en/of te produceren voor K-Pop.
Je hebt volledige beschikbaarheid van 3 mei tot 11 mei.
Je bent lid van BumaStemra voor Europa en Zuid-Korea.
Je draagt €1000 bij voor deze reis (goedkeuring van je uitgever vooraf om deze financiering goed te keuren).
Alle nummers die tijdens de reis worden gemaakt, moeten tijdens of kort na de sessies worden afgerond tot definitieve demo's.
KOSTENDEKKING
Dutch Music Export & haar partners verzorgen de kosten voor de organisatie en vergoeden reis, verblijf en andere lokale kosten. We vragen een eigen bijdrage van EUR 1000,-. Indien je een uitgever hebt die deze kosten op zich neemt, dien je vooraf goedkeuring van je uitgever te verkrijgen.
Comentários