Reeperbahn: de eerste resultaten

Op het Hamburgse Reeperbahn Festival, dit jaar van 20 - 23 september, traden twaalf Nederlandse acts op onder de vlag van Dutch Impact, de meeste zelfs verschillende keren. Donderdagmiddag 21 september was voor de Dutch Impact Party, met acht opeenvolgende shows in club Molotow. Alle overige concerten vonden plaats op festivallocaties variërend van clubs tot motorschepen tot het dak van de Fritz-Kola truck in het nieuwe Festival Village. Het is nog te vroeg om de precieze resultaten van de inspanningen te meten, maar we vroegen toch of Reeperbahn nuttig voor ze is geweest.

 

Dutch Impact @ Reeperbahn: Bazzookas, Dakota, Dool, Iguana Death Cult, Kuenta i Tambu, Loren Nine, My Baby, Naaz, Navarone, Paceshifters, Sue The Night, The Cool Quest

 

MY BABY   speelde in 2015 voor het eerst op Reeperbahn. Twee jaar later is de band weer deel in Hamburg, maar nu met label Glitterhouse en Karsten Jahnke Konzertdirektion achter zich. De optredens tijdens Reeperbahn 2017, zo vertelt  Steijn, gaven de Duitse boeker alle gelegenheid zijn netwerk op het Amsterdamse trio te attenderen. “En dan hebben we het over de belangrijkste Duitse clubs en festivals. Begin dit jaar heeft My Baby al drie van de vier clubs die ze in Duitsland speelden uitverkocht, en nu zetten we de volgende stap.” Die volgende stap is in feite al in volle gang, want na Reeperbahn leidt de Prehistoric Rhythm-tour My Baby gedurende oktober en november door Engeland, België, Zwitserland, Duitsland, Tsjechië, Slovenië, Kroatië, Hongarije en Oostenrijk, om eind november te eindigen in Nederland. Steijn: “Zo’n showcaseoptreden is voor ons tweeledig. Door de aandacht genereren we enerzijds extra sales op de bestaande boekingen, en anderszijds komen er nieuwe concrete boekingen uit voort. Er liggen wat mooie opties voor grote festivals.”

De Duitse radio en tv pikken de band ook goed op, mede dankzij Reeperbahn. My Baby verschijnt in programma’s op WDR, NDR en SAT1. Bekijk hier het interview van My Baby met Rockpalast. 

Voor My Baby ligt de wereld open, maar, zo zegt Steijn: “We zijn zorgvuldig. Ook al is er veel vraag naar MY BABY vanuit verschillende territoria, maar we kiezen ervoor om onze tijd en geld te investeren in een aantal doelmarkten, zoals UK, Duitsland en Frankrijk. Dutch Impact en Dutch Music Export hebben ons de laatste jaren in raad en daad ondersteund. In de tweede helft van 2017 heeft de subsidie ervoor gezorgd dat we dat extra PR-bureau konden inhuren om ons wat net even wat meer zichtbaarheid te geven.”  (foto's WDR/Von der Heiden)

 

http://www.mybabywashere.com/ 

 

Een deal met Ross Warnock van United Talent Agency beklonk   Dakota  al afgelopen mei, na The Great Escape, waar de band (onder andere) op Dutch Impact speelde. Voor Reeperbahn wist Warnock concertpromoter FKP Scorpio te enthousiasmeren. Dakota-manager Lisa Moree: "Nadat zij de show op de Dutch Impact Party hadden gezien wisten zij ook zeker dat ze onze promotor voor Duitstalig Europa wilden zijn. Inmiddels ben ik naar aanleiding van de showcases in Hamburg met meerdere nieuwe partijen in gesprek die allemaal erg onder de indruk waren van de band." 
Op 17 oktober begint Dakota aan een support tour van Frankie Rose met zeven data in de UK, één in België en twee in Duitsland. Daarnaast zijn ze druk met de Popronde en doen ze drie shows in het voorprogramma van Klangstof (Muziekgieterij, Paard van Troje en Luxor Live). Samen met United Talent Agency maakt de band plannen voor volgend voorjaar en de zomer van 2018.   (foto: Dakota)

http://www.dakotamusic.nl/

Sue the Night, de band uit Haarlem rond singer-songwriter Suus de Groot, heeft sinds juni van dit jaar een Duits label in Popup Records. Tweede album Wanderland verschijnt op 27 oktober in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In Nederland al geruime tijd succesvol, presenteerde de band zich op het Reeperbahn festival aan onze Oosterburen (en wie maar wilde) met maar liefst drie optredens, waaronder natuurlijk één tijdens de Dutch Impact Party in Molotow. Het leverde de groep een agent op; in november staat een korte Duitse tour gepland als voorprogramma van Lilly Among Clouds en eind januari 2018 volgen vijf optredens op eigen kracht. Ook wordt gekeken naar verdere support gigs. Jochem Tromp van Sue the Night’s management Soepermarkt laat weten dat de Duitse airplay een goede start heeft gehad op stations NDR en N-JOY met single The World Below. “Interesse is er ook van M for Montreal, conferentie en showcasefestival voor de Canadese markt in november. Hartstikke mooi, maar ik vind het daarvoor iets te vroeg. We gaan ons nu eerst richten op Nederland en Duitsland. Deel 2 van de Wanderland clubtour start in november, de nieuwe single Morning Paper is net uit.”  (foto: Mark van Schaick)

https://www.suethenight.com/

 

Het halfuur tijdens de Dutch Impact Party in Molotow en de late show in de Kaiserkeller hebben Navarone geen windeieren gelegd. Derde album Oscillation (2017) verscheen al op het Hamburgse Rodeostar label, maar inmiddels zijn er gesprekken gaande met Sony Duitsland, zo meldt manager René Beerens van Momentum Agency. Ook tekende de Amsterdams/Nijmeegse band een Duitse agency deal met Wizard, KBK en Magnificent. Onderhandelingen met drie Duitse festivals voor zomer 2018 zijn inmiddels gaande, en de verwachting is dat dat aantal zal stijgen.

 

https://www.navaronemusic.com/

 

Naaz trad met haar kersverse band met succes op op onder andere Lowlands, en speelde tweemaal op Reeperbahn. Ze richt zich dit jaar allereerst op de showcasefestivals en daar heeft de jonge Rotterdamse singer-songwriter met Koerdische achtergrond al mooie resultaten geboekt. Manager Koos Groenendijk van Bespoke Management: “Het loopt goed. Onze visie op de boekingen is dat het organisch moet groeien. Naaz’ single Words kwam uit in juni en we kregen eigenlijk meteen al festivalaanvragen binnen. We hebben het bij drie festivals gelaten, waaronder Lowlands. We wilden heel bewust inzetten op showcases, zodat we eerst een goede agent kunnen vinden. Na c/o pop in Keulen was dat Reeperbahn, straks First Fifty, en in 2018 Eurosonic Noorderslag en The Great Escape. En nu al word ik bijna dagelijks gestalkt en verkeren we in de luxe positie dat we kunnen kiezen uit alle grote agencies. We staan dus voor de vraag met wie we in zee willen gaan.”  (foto: Mark van Schaick) 

 

https://www.facebook.com/bitsofnaaz/

De Zwolse band The Cool Quest heeft twee showcases verzorgd op het Reeperbahn festival. Ze openden de Dutch Impact Party donderdagmiddag en speelden ‘s avonds een set in club Headcrash. Ook traden ze op in de bus van radiostation N-JOY, middenin het festivalgedruis. Manager Marcel Duzink: “Met een Duitse boeker en promoter aan boord hebben we deze dag zo goed mogelijk voorbereid. Beide showcases werden goed bezocht door zowel professionals als niet-professionele bezoekers. Met als resultaat een aantal goede recensies en interesse van diverse programmeurs. Onze Duitse boeker heeft mede hierdoor een tourtje kunnen boeken, waardoor The Cool Quest in december terug mag keren naar Duitsland.”

Op 22 september, dus tijdens het Reeperbahn festival, verscheen The Cool Quest’s nieuwe single Runnin’. Marcel: “Doordat er een window was met de showcases in Hamburg had onze promoter een sterk verhaal. Inmiddels wordt de single gedraaid op ruim tien Duitse stations en hebben we hitrotatie te pakken in Oostenrijk.” Ook in Nederland is de release niet onopgemerkt gebleven, want vanaf de eerste week prijkt de single op de playlist van 3FM. “Wij vermoeden dat het showcasefestival heeft bijgedragen aan de urgentie van de release en de internationale aandacht voor de band heeft versterkt.” Muziekblog NBHAP (van de Vice-groep) noemde The Cool Quest als   een van de memorabele acts van Reeperbahn 2017.       (foto: Mark van Schaick)

 

http://www.thecoolquest.com 


Iguana Death Cult, de garagerockers uit Breda, haakten last minute aan bij Dutch Impact op Reeperbahn. Ze speelden in de Molotow Courtyard aan het eind van de middag en ’s avonds in een stampvolle Molotow SkyBar - en niet zonder succes. Voor het najaar staan al bevestigd een UK tour (15-22 oktober), een optreden op het Griekse Plissken festival (2 december) en een Europese tour door Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Zwitserland (12-30 november). Duitsland is bewust even uit de tournee gehouden. Er zijn namelijk plannen voor een Duits-Scandinavische tour eind januari 2018, zegt Bas Heijmans van Black Rice Booking, die Iguana Death Cult op hun Europese roster hebben staan. Boekers uit Duitsland tonen nu interesse. “We hebben een boeker in Spanje, en zoeken partners in de verschillende landen. We zijn opgemerkt, en er komen allerlei voorstellen voor festivalshows op ons af, van Denemarken tot Slovenië. Daar zal ongetwijfeld iets moois uit voortkomen voor volgend zomer.”   (foto: Mark van Schaick)

http://iguanadeathcult.band/

 

Sinds Eurosonic Noorderslag hebben Paceshifters een gerenommeerde Engelse agent achter zich in de persoon van Steve Zapp van ITB. Frank van Lunteren, manager van Paceshifters, meldt ons dat na de showcase op Reeperbahn twee major festival promotors uit Hongarije en Tsjechië bij Zapp hebben aangegeven de band te willen boeken voor 2018. Eerder dit jaar speelde Paceshifters op de ILMC onder de vlag van Dutch Impact, wat veel interesse opleverde vanuit de UK festival scene. “Ook daaruit zijn leuke opties voor komend jaar voortgekomen, met in ieder geval één belangrijk festival dat wel bevestigd is maar nog niet bekend mag worden gemaakt. Het album komt op 6 oktober internationaal uit op Hassle Records, en dat gaat zeker nog meer aandacht opleveren.”

http://www.paceshifters.com/

 

De veelzijdige, nu twintigjarige singer-songwriter Loren Nine trad tweemaal op tijdens Reeperbahn. De showcase gedurende de Dutch Impact Party op donderdag was vele malen sterker dan die de avond ervoor, zegt manager Chantal Lampe-Roeters: "Een heerlijk publiek dat echt luisterde. We hadden zelf verschillende labels uitgenodigd en de reacties op haar optreden waren zeer positief. We gaan nu kijken welk label Loren de beste kans geeft zich verder te ontwikkelen." Dankzij Chantals eigen vroegere succes in het Duitse taalgebied, heeft het tweetal nu voornamelijk Duitse partners op het oog. Loren heeft reeds een Oostenrijkse uitgever (Rudi Schedler Musikverlag) achter zich. Ondertussen reisde Loren begin oktober naar Nashville om demo's op te nemen met een band en om meer songs te schrijven.

https://www.facebook.com/LorenNine/