GOSTO zet voet in Japan

Samen met music agency AIIN uit Tokio componeerde en produceerde GOSTO (multi-instrumentalist, zanger, songwriter en producer Roel Vermeer) eerder dit jaar de muziek voor de Japanse Mercedes Benz S-Class Sedan commercial (bekijk hem hier). Het GOSTO-album Memory Ivy kreeg bovendien een Japanse release, op het Sign-Pole label. De contacten in het Land van de Rijzende Zon zijn te danken aan de ervaring die manager Jochem Tromp (van agency Soepermarkt) er opdeed met Benny Sings.


Benny Sings is inmiddels “redelijk populair”, zo vertelt Jochem, “en ik heb er een netwerk op kunnen bouwen. Stéphane Chapuy, een Franse kennis die al vijftien jaar in Tokio woont en werkt, benaderde mij voor het Shibuya International Showcase Fest dat hij in september organiseert en waarmee hij de muziekindustrie in Japan wil verbinden met die in Europa en Amerika. Hij verzocht mij een keynote speech te houden over mijn ervaringen met Benny Sings in Japan. Omdat ik toen druk bezig was met GOSTO was de combinatie met een showcase-optreden snel gemaakt. En dat leek me het goede moment om Dutch Music Export in te lichten en te zien of ik wat support kon krijgen.”





GOSTO reisde met band voor Jochem uit en speelde eerst drie eigen shows alvorens op te treden op het Shibuya showcasefestival in Tokio’s Chelsea Hotel. The Daily Indie publiceerde het dagboek dat GOSTO van de reis bijhield. Jochem vertelt dat de groep naast het label nu ook een boekingsagent in Japan heeft: “De reacties waren erg positief tijdens de showcase. GOSTO krijgt onmiddellijk aandacht uit de Japanse indie-scene, wat toch weer een andere is dan die waar Benny Sings in valt.”


Jochem had al eerder gewerkt met de Nederlandse ambassade in Tokio. Samen met Marcel Albers van Dutch Music Export sprak hij over verdere samenwerking. “Omdat ik graag op een sustainable manier wil werken, leek het me nuttig om te zien of we niet tot een soort focusplan kunnen komen waar Nederlandse artiesten op langere termijn baat bij kunnen hebben.”




De taalbarrière was wel even een ding tijdens het Shibuya International Showcase Fest. En het festival was zeer bescheiden van formaat, maar Jochem is niet ontevreden over de algehele gang van zaken. Een volgende editie komt er zeker. “Er wonen 120 miljoen mensen in Japan, en zeventig procent van de muziekverkoop betreft fysiek product. Voor streaming is het nog een groeimarkt van jewelste. Voeg daarbij dat de culturele band tussen Nederland en Japan uitstekend is, en dan heb ik het nog niet gehad over wat de Olympische Spelen in 2020 in Tokio aan aandacht zullen losmaken. Shibuya is een heel interessante ontwikkeling, kortom.”


https://www.gostomusic.com/

Bekijk de Tokio tour 2017 aftermovie van GOSTO hier.