Dutch Impact op Trans Musicales: de oogst van 2017

Dutch Impact op Trans Musicales: de oogst van 2017

Onder de vlag van Dutch Impact reisden drie Nederlandse acts (Duke Hugh, Altin Gün en Deejay Irie & MC Sherlock) begin december af naar Rennes voor een optreden op showcase festival Trans Musicales. Met een bijdrage van Dutch Music Export en de Nederlandse ambassade in Frankrijk hebben ze van Trans Musicales een fee ontvangen om hun show te kunnen faciliteren. Tevens is er namens Dutch Music Export een promo campagne ingezet. Hoe is het ze vergaan? We volgden de acts op de voet. 

tekst: Robbie  van Zoggel, foto's: Irina Raiu

Duke Hugh 
Eind vorig jaar bracht de Groningse producer Duke Hugh op het Britse kwaliteitslabel Rhythm Section een plaat uit met prachtige jazz-, hiphop- en elektrofunkbeats. Op Trans Musicales liet hij in twee sets zijn vele muzikale invloeden horen. 


Duke Hugh op Trans Musicales 2017

Hoe is jouw optreden op Trans Musicales tot stand gekomen?
“Ik ben benaderd door een Franse agent van AFX Bookings. Die doen ook de Franse boekingen voor onder andere het Groningse Dope DOD. Ik weet niet precies hoe zij bij mij terecht zijn gekomen maar ga er vanuit dat ze de release van mijn plaat op Rhythm Section hebben opgepikt. Die werd afgelopen jaar best veel gedraaid op diverse online radiostations.”  

Wat verwachtte je vooraf van deze show? 
“Toen ik werd benaderd om op Trans Musicales te spelen wist ik nog niet direct hoe groot het festival was. Het doet me qua insteek, locatie en sfeer heel erg denken aan Eurosonic Noorderslag. Ik maak eigenlijk nooit lange termijn plannen met mijn muziek en in dat opzicht voelt het eigenlijk gek dat ik hier stond. Ik vind Frankrijk super leuk, ik vind de mensen superleuk, dus wat dat betreft zie ik genoeg aanleiding om meer in Frankrijk te spelen. Ik ben dan ook benieuwd wat er uit de interviews die ik tijdens Trans Musicales heb gedaan gaat rollen.” 

Wat vond je van je optreden? 
“Ze vroegen me een liveshow te doen. Daar ben ik nog niet op voorbereid dus werd het een dj-set. Ik had mijn eigen tracks mee maar was niet bewust bezig om die te draaien. Ik heb er uiteindelijk wel een paar opgelegd. Wat ik in Frankrijk merk is dat dingen met een Afrikaanse of Caribische achtergrond heel goed aankomen. Dat zag ik al met de band die na mij kwam. Daar heb ik wel degelijk op ingespeeld. Trans Musicales is het grootste publiek waar ik ooit voor heb gestaan. De afstand tot het publiek was vergeleken met clubsets die ik normaal gesproken doe heel groot. Mijn manier van muziek draaien sluit toch vooral aan bij wat kleinere "underground" locaties. Maar ik moet zeggen: de hal waar ik draaide was erg immens en indrukwekkend en stroomde ondanks mijn vroege sets snel vol. Een onvergetelijke ervaring.”

Heb je liveambities? 
“Ik hoor van steeds meer mensen dat mijn muziek zich uitstekend leent om live te spelen. Mijn vraag is: hoe maak je elektronische muziek live aantrekkelijk? Je ziet vaak acts met een laptop en een controller. Dat vind ik niet zo leuk om te doen. Ik zou het wel tof vinden om de bas, synthesizer en drummachine er bij te spelen, maar eigenlijk heb ik dan iemand erbij nodig. Dan wordt het in feite een band. Ik heb dat vroeger wel gedaan. Je sleept ongeloofijk veel gear mee en staat ontzettend hard te zweten. Dan is het eigenlijk net niet meer leuk. Het is ook wel redelijk complex om te bepalen hoe je live wil overkomen. Is het een liveshow met nummers, waarbij je telkens een nummer eindigt, en het volgende inzet, of wordt het een live set die heel snel dance-georiënteerd wordt? Daar worstel ik nog mee, en hoop dat ik daar snel iets op vindt.” 

Waar op de wereld wil je graag spelen? 
“Ik ben geen persoon die heel concreet plannen maakt. Optredens buiten Nederland ontstaan bij mij informeel en spontaan. Het maakt me niet per se uit waar, als de energie maar goed is. Ik vind het altijd het leukst als mensen binnenkomen en meteen zin hebben om te dansen en niet eerst op hun telefoon gaan kijken. Een sfeer samen maken, in een intieme vibe. Mijn sound is namelijk niet bepaald om op te fistpumpen. Mister Saturday Night in New York schijnt te gek te zijn. Mijn show dit jaar op de Rhythm Section labelnight in Londen was ook tof. Ik vind dat de beleving van muziek te veel in de donkere sferen is gaan zitten. Alles moest ’s nachts. Het is wat minder een samenzijn. Het is niet per se dat ik mijn eigen kinderen wil meenemen maar dat samenzijn kan zich uiten in een familievriendelijk feest op zondagmiddag. Ik hoor ook best vaak uit de Chicago scene dat als iemand overdag house begint te draaien in een platenzaak iedereen in no time staat te dansen. Dat vind ik heel leuk. Dat je niet denkt, het moet zaterdagnacht zijn en er moet eerst gedronken of geslikt worden. Gewoon leuke muziek horen en meteen genieten.” 


Altin Gün 
Het optreden op Trans Musicales was voor de uit Amsterdam afkomstige Turkse psych folkband Altin Gün de eerste show op Franse bodem. Dat was tevens voor het grootste publiek sinds hun allereerste show, amper een jaar geleden. De zaal met een capaciteit van 3.500 man puilde uit. 


Altin Gün op Trans Musicales 2017 met vlnr: Erdinc Ecevit Yildiz (piano, saz, zang), Nic Mauskovic (drums), Merve Dasdemir (zang), Jasper Verhulst (basgitaar), Ben Rider (gitaar) en Gino Groeneveld (percussie)

Eerst even terug naar jullie eerste show. 
Gino Groeneveld: “Die was eind november 2016 in Pacific Parc in Amsterdam en was eigenlijk ook een van de leukste tot nu toe. We hebben het gefilmd en meteen online gezet. Die opname was voor BLiP agency genoeg reden om ons in te lijven”. 
Nick Mauskovic: “We hebben daarna eigenlijk alleen maar balletjes opgegooid om te gaan knallen in 2018. We hebben op alle mooie festivals in Nederland gespeeld (Motel Mozaïque, Into The Great Wide Open, Lowlands) en al wat interessante buitenlandse gigs in Portugal en Italië gedaan.”    

Wie zijn jullie fans? 
Nick Mauskovic: “Zowel platenverzamelaars, Turken die heimwee hebben naar hun roots als hipsters met een drang naar iets authentieks. Het mooie is dat we deze mix ook in het buitenland terugzien. 
Ben Rider: “We hebben Turken die gepassioneerd met de aderen op hun voorhoofd alles meezingen maar ook mensen die niet geen idee hebben waar de teksten over gaan. Dat maakt het interessant.” 
Erdinc Ecevit Yildiz: “We hebben ook veel publiek dat ons nog niet kent. Het is leuk om in een underdog positie te beginnen, te weten dat je extra je best moet doen en uiteindelijk toch de hele zaal mee te krijgen.” 

Heb je een idee wat de show op Trans Musicales op heeft geleverd?
Manager Ronald Keizer (BLiP): “Voor we naar Rennes afreisden hadden we al een idee waar we heen zouden gaan met de band. In februari keert Altin Gun terug naar Frankrijk voor een tour van tien shows en gedurende het jaar staan er zo'n dertig shows gepland. Qua media-aandacht ook geen klachten. KEXP radio uit Seattle was dit jaar op Trans Musicales om met een aantal bands sessies op te nemen, waaronder Altin Gün. FIP Radio, Fera Rock, Campus Radio en Nova draaien de nieuwe single, verschillende blogs schrijven over Altin Gün en we zetten hard in op de release van het album half maart op Bongo Joe Records. Soyouz Music/Florent Crassous, onze booking agency voor Frankrijk en Erwan Julé, onze pr-agent van Boogie Drugstore, sturen we aan zodat shows en media op elkaar afgestemd zijn.”


Sessie Altin Gün met KEXP radio uit Seattle op Trans Musicales 2017

Hoe kijk je op de show terug? Wat was je verwachting?
Ben Rider: “Ik ben nog niet zo vaak zenuwachtig geweest maar zo’n grote gig was toch wel spannend. Ook omdat we naast de show heel veel interviews en de KEXP sessie hadden.” 
Ronald Keizer: “Ik was erg tevreden over de show. De hal (Hal 3, capaciteit 3.500 man) stond ramvol. Vanaf het eerste nummer was de sfeer goed en later zelfs euforisch. Wij waren met BLiP met onze relaties bij de show, waaronder een paar festivals uit Frankrijk, Canada en België, en ik denk dat de band onze beloftes volkomen heeft waargemaakt. Van te voren hoop je op dit resultaat.”

Wat heb je gehad aan de steun van Dutch Music Export voor de show op Trans Musicales 2017?
Ronald Keizer: “We hadden zelf al het een en ander aan promotie uitgezet en de promotie van Boogie Drugstore, het pr bureau dat is ingehuurd door Dutch Music Export, zorgde voor een uitstekende aanvulling. De fee was een uitstekende ondersteuning voor de band. Het dekte de kosten en dit alles zorgde ervoor dat spelen op Trans Musicales een uitstekende investering was.”

Wat staat er allemaal al vast voor 2018?
Ronald Keizer: “Een album, over de 100 shows in 10 verschillende landen binnen en buiten Europa. Lijkt me een prima perspectief!” 


Deejay Irie & MC Sherlock 
Groninger Deejay Irie is niet alleen wereldkampioen turntablism maar ook een veelzijdige en energieke dj. Zo ook op Trans Musicales, waar hij bijvoorbeeld Let’s Dance van David Bowie moeiteloos liet overgaan naar Justice’s Do The Dance. Samen met MC Sherlock hield hij als slotact tot de laatste snik bijna 6.000 diehards in de grootste zaal op het festival in beweging. 


Deejay Irie & MC Sherlock op Trans Musicales 2017

Hoe is jullie optreden op Trans Musicales tot stand gekomen? 
Deejay Irie: “Ik ben vorig jaar door de organisatie gespot bij mijn show in Simplon op Eurosonic. Het is allemaal vrij toevallig gelopen. Ik viel die avond in voor een andere dj. Ik woon in Groningen dus kon dat plekje makkelijk last minute opvullen. Ik draaide een vrij diepgaande eclectische set, van UK garage tot The Beatles en van old school hiphop tot trap. Dat viel op bij de mensen van Trans Musicales.”

En je dacht: ik ga niet in mijn eentje naar Frankrijk? 
“Ik ben dj en Sherlock is mc maar we zijn al sinds 2005 vrienden. Hij is een van de beste mc’s van Nederland en kan ook nog eens iets ontzettend goeds toevoegen aan de show." 
MC Sherlock: “We zien deze samenwerking als experiment voor wellicht meerdere shows.”   

Hoe kijken jullie op de show terug? Had je verwachtingen? 
Deejay Irie: “We zijn op de lijn doorgegaan van de show in Simplon en zijn erg blij hoe het is verlopen. We konden voor een heel groot publiek niet- commercieel draaien. Ik ben zelf half Braziliaans en heb een aantal klassiekers uit mijn geboorteland gedraaid. We hadden verwacht en gehoopt dat mensen het naar de zin zouden hebben, en dat is gelukt. 
MC Sherlock: “De show geeft ons genoeg vertrouwen dat we naast club shows ook goed een festival publiek kunnen bedienen.We voelden een zekere druk omdat je weet dat je het festival afsluit. Maar hadden vooraf al het idee dat het goed zit omdat je onderdeel van een apotheose bent en je weet dat mensen nog één keer hard willen gaan.” 

Hoe kijk je naar de Franse markt? 
Deejay Irie: “Voor ons is het vrij nieuw terrein. Ik heb het idee dat Franse muzikanten op een heel ander niveau bezig zijn, voor de hoogste kwaliteit gaan en vernieuwing niet schuwen. Denk aan Justice en Mr. Oizo. Erg inspirerend. Ik denk ook dat het publiek in Frankrijk heel erg open staat voor eigenzinnigheid. Daar voel ik me wel bij thuis.”

Met wat voor perspectief kijk je naar 2018? 
Deejay Irie: “Het gaat zeker anders worden dan afgelopen jaar. Voor de buitenwereld lijkt het alsof ik weinig heb gedaan. Ik heb drie maanden zonder internet en telefoon geleefd, veel gemediteerd, mijn hoofd helemaal leeggemaakt. Ik raad het iedereen aan. Ik ben dit jaar ook vader geworden en heb besloten om minder buitenlandse optredens te doen. Ik dacht: alle tijd die ik in het vliegtuig zit kan ik ook aan mijn zoontje besteden. Ik wil het eerste jaar gewoon thuis zijn. Maar je bent wel artiest dus heb ik meer optredens in de buurt geregeld. Ik maak ook muziek voor theater en dat kan ik sowieso vanuit huis doen. Maar komend jaar ga ik weer meer op pad. In februari ga ik meedoen aan een wereldkampioenschap (Redbull 3Style). Als ik die win (waar ik wel voor ga) hopen we samen meer shows samen te kunnen doen. En dan vooral festivals.”