De Duits-Franse expansie van The Mysterons

Dat The Mysterons internationaal niet onopgemerkt blijven hoeft niemand te verbazen. Het vijftal heeft een groovy psychedelisch geluid met invloeden van triphop en klanken uit Indiase en Turkse muziek. Ze traden al op tijdens Lowlands, Into The Great Wide Open, De Parade, Motel Mozaïque en Eurosonic Noorderslag, en speelden in de mooiste Nederlandse clubs. In 2016 stonden The Mysterons op het Franse showcasefestival Transmusicales in Rennes en dit jaar presenteerden The Mysterons zich onder de Dutch Impact-noemer op c/o pop in Keulen en (op 18 oktober jl.) MaMA in Parijs.




Manager Ronald Keizer van Blip Agency: “We kozen voor een showcase op c / o pop, liever dan Reeperbahn. Spelen op Reeperbahn is toch altijd een beetje een gevecht, er gebeurt erg veel en zie dan maar de goede agents en promoters te trekken. In Keulen was het op zich een wat rare show, we speelden er op het openluchtpodium op de Hans-Böckler-Platz, het regende en buiten de delegates was er weinig volk. Maar onze Duitse agent Henry Wardeck stond er wel en daar ging het om. Hij is van Magnificent Music uit Berlijn en we zijn bij hem terechtgekomen via de perspromoter van het label dat ons album Meandering in Duitsland uitbracht, Popup Records. Wardeck heeft nu een tour van zes Duitse optredens gepland in het voorjaar.”


Twee bandleden van The Mysterons spelen ook in Jungle By Night, waarmee Ronald in Frankrijk al veel optredens heeft gehad. Een Mysterons-showcase op MaMA lag voor de hand. “Gerome Minchelli van Alias Production had ons vorig jaar op Transmusicales gemist, maar hij had de opname van Ferarock Radio gehoord, waar hij heel enthousiast over was. We hebben toen afgesproken dat we in Parijs een goede showcase zouden opzetten, met als doel support voor Franse clubshows en festivals in 2018.”




"Op MaMA waren we aangenaam verrast over het aantal aanwezige delegates. Hoewel het gros bij de borrel bleef hangen waren de programmeurs en agents die we graag wilden laten kennismaken met The Mysterons aanwezig bij de showcase. Er is al daadwerkelijk een spin-off. Zo is er een agent geïnteresseerd voor Zwitserland, was er een promoter uit de UK die graag met de band wil werken en is er gesproken met de A&R van een label. Niet dat we daar verlegen om zitten, maar wel goed te merken dat de vonk oversloeg. De show die de band 's avonds gaf in Les Trois Baudets was redelijk bezocht. Alias raakte in gesprek met een enkele venue en ook 2 festivals die geinteresseerd zijn de band uit te nodigen voor een show. In november zijn The Mysterons uitgenodigd voor een show tijdens een door NN gesponsorde opening van een expositie in Parijs. De volgende stap is de muziek goed te verspreiden in Frankrijk en met steun van Dutch Music Export een goede marketingcampagne uit te rollen. De aanvraag hiervoor is under construction."


In april 2018 verschijnt van The Mysterons een EP in Frankrijk, Duitsland en de Benelux. Tot die tijd doet de band rustig aan in Nederland. Het marketingbudget van Dutch Music Export is momenteel in aanvraag voor de marketing en perspromotie in Duitsland en Frankrijk. Ronald: “De plug naar de media toe is belangrijk anders dan in Nederland, want het is veel meer een kwestie van allerlei regionale partijen. Omroepen, blogs, magazines, ze opereren allemaal binnen een bepaalde regio, en minder nationaal. Om die te bereiken moet je dus echt expertise inhuren. Idem in Zwitserland en Oostenrijk, trouwens.”


http://themysterons.nl/

http://www.dutch-impact.nl/category/festivals/c-o-pop-festival

http://www.dutch-impact.nl/category/festivals/mama